HTML

Nyárspolgár

Korábbi tevékenységem során többen megjegyezték, hogy nyársatnyelt vagyok. Egy barátom említette azt az elméleti megfontolást, hogy az egyenes gerinc is hasonlóképpen hat, mint a lenyelt nyárs. Kísérletet teszünk arra, hogy ezen megoldás felé közelítsük életünket - és ennek gondolati vetületét egy blogfelületen is megjelenítsük.

Friss topikok

  • Elpet: @Herr SturmLikudnik: Uram, ezek a viták ma nem valós dolgokról szólnak. Nem valós a kormány tevé... (2012.12.31. 16:59) Szakoktatás
  • Elpet: @Ma chi è questo Joker?: Az az igazság, hogy nem néztem végig az előadást és a sajtóbeli kivonat... (2011.07.27. 18:59) Nyugatra nézve III.
  • Téglagyári Megálló: @tölgy: Annak idején azt gondoltam, hogy csak a hazai helyzet súlyos, aztán találkoztam a phdcom... (2011.03.23. 12:51) Hogyan tegyük tönkre egyetemi karrierünket?
  • Elpet: @Grift: Nézze, egészen őszintén megmondom: elment a kedvem. Ezt a műfajt pedig rossz kedvvel nem... (2011.03.10. 06:56) Feltalálók és befektetők
  • bbjnick: 1. Istengyermek, kit irgalmad Közénk lehozott, Angyaloknak énekével N... (2010.12.25. 05:16) Gloria

Linkblog

2010.04.28. 23:01 Elpet

Feltalálók és befektetők

Címkék: fejlesztés beruházás ipar feltaláló

Valószínűleg mindenkinek van feltaláló ismerőse. A feltaláló az az ember, aki meg van győződve arról, hogy egy nagy dobás vár rá az életben, valami olyan ötlet, amely kizárólag az ő elméjében gyökerezik, és valamilyen módon megfordítja a dolgok addigi menetét.  Szilárdan hisz abban, hogy az ő fejéből egy napon kipattan az a gondolat, amely lenyűgözi környezetét, amely csodálatot és sikert hoz a számára, amely által megkerülhetőek a magasra vezető érvényesülés rögös és nem is mindenki számára járható ösvényei, amely által legyőzhetőek a hátrányos helyzet és az anyagiak hiányának nyomasztó körülményei.

A feltalálás egy mítosz, és a feltaláló mitikus hős. Nemzeti gondolkodásunkban is megjelenik, és mostanában sokat gondolkodtam rajta, amikor a " nekünk a szürkeállományból kell megélnünk " mondatot hallottam. Valahol ez a mítosz kísért nemzeti útkeresésünkben, és most megkísérlem, hogy bevilágítsak egy kissé eme szerteágazó gondolatvilág belsejébe.

Nem kérdés, hogy létezik egy olyan magyar kreativitás, amely megoldást ad azon esetekben, amikor az erőforrások hiánya más, nálunk anyagilag jobban ellátott nemzet fiait meghátrálásra készteti. Időnként nagy segítséget nyújthat, máskor ijesztő eredményekhez vezet, gondoljunk csak a megfelelő anyagok hiányát áthidaló ötletdús megoldásokra, amelyek a hétvégi kiskertek épületeinek és kerítéseinek architektúráját teszik utolérhetetlenné.

Léteznek jó ötletek is, és nem kérdés, hogy gazdaságunkat fellendíthetné egy világújdonság termék. Ám a feltaláló, vagy nevezzük kevésbé fennkölt szóval fejlesztő szakembernek, már az ötlet felmerülésekor szinte áthághatatlan nehézségekkel találja magát szemközt. Már maga a fejlesztés, az ötlet kidolgozása, egy prototípus vagy próbatermelés is olyan költségekkel jár, amelyet senki sem finanszíroz szívesen. Az pedig, hogy az ötletből fizetőképes és vásárláskész piacon megjelenő termék legyen, olyan befektetéseket igényel, amelynek az ötletelő hazai szakember rendszerint a közelébe sem jut. Technológiát, üzemépületet, eszközöket, gépeket, humán erőforrást, szervezést, vezetési rendszereket, irányítást, gazdasági controllingot, marketinget, logisztikát, kereskedelmi hálózatot tenni mellé - nos? Szegény magyar ötletgazdánk áll, és bele sem kezd.

 Lehet persze várni, hogy eljön egy napon az igazán nagy ötlet, az a hatalmas dobás, aminek láttán a világ pénzes potentátjai csodánkra gyűlnek, és mögénk teszik a hiányzó anyagiakat, busásan megfizetve gondolataink árát, fifty-fifty osztozkodást ajánlva az üzletben, megfinanszírozzák azt minden kockázatával és gondjának viselésével, mi pedig részesedésünkből megoldjuk további életünk minden gondját. Lehet erre várni, de elárulom: ilyen nem lesz és ez a nap nem jön el soha.

Le kell számolnunk az ábránddal: nincsenek mindent megoldó nagy ötletek. Nincs olyan, hogy én tudom egyedül, hol kell ráütni az eke kormánylemezére négyszer, és másfélszeres termést hoz a föld. Hiába nem tudja más a Pick-szalámi pontos receptjét, bizony, van más szalámi is a világon. Nincs ma már pótolhatatlan gondolat és utolérhetetlen ötlet vagy tudás.  A siker útja sokkal prózaibb. Eladható termékek vannak és hatékony technológiák, amelyek pénzbe kerülnek. Nem fogjuk megúszni, hogy megvásároljuk.

Sokat lamentálunk a magyar gazdaság alacsony jövedelemtermelő képességén. Nézzünk körül ugyanakkor üzemeinkben, és soroljuk fel, hol találkozunk élvonalbeli technológiával? Miért vásárolnak a vezető ipari cégek legújabb fejlesztésű termelőeszközöket? Nos, nem azért, mert sok pénzt akarnak a gépekért kiadni. Magyarországon elterjedt az a szemlélet, amely azt veszi alapul, hogy 14 éves Opel Astrát 150 eFt-ért lehet kapni, és azzal is lehet menni, majd ezt a szemléletet a termelőeszközökre alkalmazzák, a kezelő személyzet illetékességébe utalva a versenyképes termelést. Nos kérem, nagyon igaz a mondás, hogy finggal nem lehet tojást festeni. A legkorszerűbb termelőeszközöket azért fejlesztették, hogy azokkal piacképes termékeket lehessen gyártani alacsony költségek mellett. Nem lehet elkerülni a fejlesztést.

Bizony, keserves útja van ennek. Vagy össze kell rá kuporgatni a pénzt, vagy hitelt kell rá felvenni. És akkor bizony az árbevételből az anyagköltségek, bér és adók mellé még az eszközköltséget is oda kell számolni. Ez nem lesz elkerülhető. Nem lehet örökké a rendszerváltás előtt felhalmozott eszközökből élni. Bizony, szemléletváltás kell. Csak akkor remélhetünk normális bevételeket, ha valós és számottevő értéket   fektetünk a termelésbe, és ez áldozatokkal jár.

Változások előtt állunk. Ideje az ábrándok világából a valóság talajára lépnünk. Brutális és áttörő műszaki, technológiai fejlesztés kell, mert olcsó eszközökkkel kicsike pénzt lehet csak keresni sok munka mellett. Most van rá lehetőség, hogy a kormányzat végre a hazai gazdaság fejlesztésére irányítson forrásokat. Kíváncsian várom az erre irányuló intézkedéseket, különösen a beruházási, fejlesztési hitelezés terén bekövetkező változtatásokat, hiszen tisztességes és ésszerű, vállalható feltételekkel nyújtott hitelezés nélkül nincs gazdaságfejlesztés. Ám a felülről jövő szándékoknak találkozniuk kell a mindennapok szándékaival*.

* A termelés fejlesztése kell legyen a legelső szempont, és nem az, hogy egy tízfős vállalkozás tulajdonosának három év alatt többszintes, úszómedencés-jakuzzis villája legyen és kétévente cserélje a városi terepjáróját. Ha ez a szemlélet marad a fősodor, semmire nem jutunk.

Az illusztrációkat három élvonalbeli termelőeszközgyártó cég honlapjáról tallóztam, amit ezúton köszönök meg, reménykedve, hogy berendezéseikkel egyre gyakrabban találkozom majd a hazai iparban. Hivatkozások a képekre kattintva érhetőek el.

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nyarspolgar.blog.hu/api/trackback/id/tr971960118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.05.03. 09:06:26

Na végre új cikk!

Csak két dolgot egészítenék ki:

a) a szürkeállomány fejlesztése is kezd akadozni, sokan találnak jobb (kutatási) feltételeket (is) nyugati egyetemeken és sokan nem is jönnek vissza, ott csapódik le az intellektum. Ezen gyorsan kell változtatni, sógorkomahaveri pénzelés helyett a valóban úttörő projektek és palánták támogatásával. Csak egy gépészmérnök ismerősöm tart ki itten, a többi német területen tervezget már :(

b) Sokszor még ha itt is indul útjára valami jó innováció, vállalkozási modell és még az államnak és az antimotiváló szabályozásnak se sikerül gáncsot vetnie neki, előbb v. utóbb jön egy hasonló témában nyomuló világcég és tesz egy sokszámjegyű ajánlatot. Ügyvéd ösmerőseim szerint ilyenkor 10 esetből 9-ben az egyszeri magyar vállalkozó - nem elítélhető módon - a biztos lottónyeremény mellett dönt. Onnantól már a multi viszi világpiacra a terméket, avagy/és ki a hasznot.

Téglagyári Megálló 2010.05.03. 09:50:17

@Herr SturmLiberator:

Nincsenek csodák, a nagy hal megeszi a kis halat, ez még a közepes hal kategóriájú Graphisoft-tal (ArchiCad, ugye) is megtörtént.

Egy piacképes ötletet el is kell juttatni a piacra, ezt egy Nagy Cég tudja a legjobban megcsinálni, neki van erre kiépített hálózata.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.05.03. 10:31:38

@Téglagyári Megálló:

"Egy piacképes ötletet el is kell juttatni a piacra, ezt egy Nagy Cég tudja a legjobban megcsinálni, neki van erre kiépített hálózata."

Persze, ez evidens. De nem mindegy, hogy a Nagy Cég mint a magyar termék nemzetközi disztribútora kerül képbe, vagy kishalat reggeliző nagyhal. Utóbbi folyamat ellenébe kéne valahogy hatni, hogy 1-2 hazai cég is eljuthasson a (regionális) nagyhal státuszba. Mostanság pölö a világ szeme az újjáéledő buszgyártásunkon. Állami megrendelésekkel sokat lehet segíteni, pláne, hogy a meglévő járműállomány nem csak a fővárosban siralmas. Szintén nagy kitörési pont lehetne, ha a szoftverpiac területén a hazai linux disztribúciót (UHU) kezdenék a közigben alkalmazni. A közületek linuxosítása több éve megkezdődött az EU-val összebalhézott microsofttal szemben a németek/franciáknál, nem spanyolviasz.

Téglagyári Megálló 2010.05.03. 12:00:03

@Herr SturmLiberator:

A közigazgatás nyílt forráskódú szoftverekkel való üzemeltetése jó téma. Viszont nem vagyok benne biztos, hogy egy hazai cég elég tőkeerős ehhez, ha csak az állam meg nem támogatja. Egy életképes disztribúciót fenntartani, ami biztonsági szempontból és a használható hardverek tekintetében is megfelelő, nem kevés pénzbe kerül.

Ezzel kapcsolatban azt kellene tudatosítani, hogy a nyílt forráskód nem jelent ingyenességet, a szakembereket és az infrastruktúrát meg kell fizetni. Más kérdés, hogy ez jóval kevesebbe kerülhet, mint a 25 milliárdos Microsoft szerződés, és ha nem vagyunk megelégedve valamelyik céggel, akkor választhatunk másikat.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.05.03. 12:18:48

@Téglagyári Megálló:

Pontosan, pontosan, pontosan. A biztonságot amúgy pont a nyílt forráskód jelenti, TUDNI hogy mi hogy szuperál. Persze a linuxon futó spéci titkos adatátviteles szoftvereket nem kell közkinccsé tenni.

Ámde a csatolt szolgáltatások (lightos átképzés felhasználóknak és főképp rendszerpásztoroknak, karbantartás, ügyfélszolgálat, egynémes májkrosoftra írt program átfejtése linuxra) miatti költségek immár magyar cégnél csapódnának le, magyar munkahelyeket teremtenének/tartanának meg. Ha a közigazgatáson felül ráadásul a nem túl bőpénzű iskolákban stb is linuxozunk, terjed tovább a hasznos hazai modell és kitermelődik a rutinos felhasználók új generációja.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.03. 13:11:47

@Herr SturmLiberator:

Autóbuszgyártással kapcsolatosan, meg általában is egyetértek az állami beszerzések terén gyakorolható protekcionizmussal, azonban tudni kell, hogy veszélye is van ennek. Az állami inkubátorban tartott cégek könnyen összecsuklanak valós piaci helyzetben, tehát az állami, önkormányzati beszerzéseken kőkemény minőségi és árkondíciókat kell szabni. A versenyképesség eléréséért, megtartásáért egyrészt, másrészt azért, hogy ne kelljen például rosszabb minőségű buszokban utaznunk a pénzünkért, mint amennyiben hasonló áron Mercedest vagy Volvot vásárolnánk. Az állami protekcionizmus nagy csapdája ez, de világos és korrekt paraméterezéssel elkerülhető.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.05.03. 13:44:24

@Elpet: pontosan, nem kéne az Ikarus csapdát ismételni, de a lecke megvolt és a hiba ismétlésének elkerüléséhez a nevezett korrekt megközelítésnél több nem szükségeltetik.

Mondjuk konkrétan lehetne kezdeni a fővárosi tarkabarka (ergo drága karbantartású) járműpark egységes, fokozatos lecserélését pölö Credo buszokra, a jelenlegi állományt meg szépen elosztani márkatípusonként csoportosítva a vasútelsorvasztástól is sújtott leszakadó térségekbe, ahol még 5-6 évig üzemelhetnek (oszt vigyék az Albánok).

A versenyeztetésnél meg roppant egyszerűen meg kell követelni a hazai út és utasviszonyokat bíró futóművet és karosszériát. Így lényegében sumák nélkül EU kompatibilisen nyertes lesz a hazai termék, hisz tényleg szépek a Volvo buszok, de szabad szemmel láthatóan széthullnak Demszkigrádban.

Amúgy kiemelném a poszt talán legfontosabb mondatát:

"A termelés fejlesztése kell legyen a legelső szempont, és nem az, hogy egy tízfős vállalkozás tulajdonosának három év alatt többszintes, úszómedencés-jakuzzis villája legyen és kétévente cserélje a városi terepjáróját. Ha ez a szemlélet marad a fősodor, semmire nem jutunk."

Bizony, így ment tönkre a kiskereskedelem. A plázák és Tesco-k betöréséig 10, azaz TÍZ év állt rendelkezésükre, hogy időben felkészüljenek, saját láncokat/áruházakat gründoljanak. Persze fontosabb volt a saját luxus, így aztán 2000-től számítva nem meglepő a hirtelen haláluk. Utólag hiába visítoznak, már a nagymagyar matricás dacia tulaj is az ósanba jár diszkont szlovák sörért. Itt bizony magyar eladó és magyar vevő részéről óriási szemléletváltás kell, a kiskeresekedelem máshogy nem állítható talpra.

Téglagyári Megálló 2010.05.03. 13:45:23

@Herr SturmLiberator:

"Persze a linuxon futó spéci titkos adatátviteles szoftvereket nem kell közkinccsé tenni."

---
An important principle of modern cryptography is that the algorithms used in any cryptosystem should be publicly known. Only then is it possible for experts to analyse the system and verify its resistance to all known cryptanalytic attacks, so that users may have confidence in it. In other words, the security of any encrypted data should rely solely on the secrecy of the decryption key, and not on any hidden encryption or decryption algorithms.

In the cryptographic community, dubious encryption software is commonly called 'snake oil', a term which originated from quack medicine peddled by travelling salesmen. Snake oil includes software for which the source code is not made publicly available, or for which the cryptographic algorithms have not been rigorously tested and analysed by expert cryptanalysts.
---

Ezt mondják az okosok.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.05.03. 14:10:44

@Téglagyári Megálló:

Nos, magánfelhasználóknál és hétköznapi közszolgáltatásoknál ez megállja a helyét, de a Pentagontól a Kremlig azért a fontosabb biteket és bájtokat mégis übertitkos rendszerek és eljárások pátyolgatják (aztán 2-3 évente valami üzbég gimis mégis betör).

Azaz: az operációs rendszernél legyen nyugodtan nyílt forráskód, nem lehet rosszabb a zártnál: végül is mi a garancia, hogy a zárt fejlesztésű Windows külföldi kormánygépeken futó példányai nem jelentenek automatice a CIA-nek? Semmi, pláne, hogy évekkel ezelőtt már lebukott billgétsz azzal, hogy termékei fürkészték sima felhasználóik szokásait és suttyomban jelentették redmond felé. De bizonyos nbh-besorolású programoknál lehet titkolózni, akár azt is, hogy valójában az is nyílt forráskódon alapul :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.03. 21:20:57

@Herr SturmLiberator:

Én nagyon szeretem a Volvo és Mercedes buszokat, trolikat, mert nagyon kényelmesek. Pont azért tartok kissé a hazai gyártmányt érintő protekcionizmustól, mert nagyon is el tudok képzelni olyan helyzetet, hogy közel azonos ár mellett szerényebb minőséggel kellene beérjük. Magamat ismételem talán, de azt nagyon határozottan ki kell mondani, hogy hazai termék esetén sem engedhetünk a minőségi elvárásokból, sőt, a magyar termék legyen jobb, mint bármi.

Jut is eszembe, az viszont megdöbbentő, hogy a 260-as, 280-as Ikarusok mennyire strapabíróak és időtállóak. Itt Szegeden, a Tisza Volán elég tisztességesen karbantartotta őket, és a 20-25 éves buszok is hibátlanul futnak. Persze motort, váltót nyilván cseréltek bennük, de nagyon szépen egyben vannak, tényleg le a kalappal.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.05.04. 08:43:18

@Elpet: jómagam pedig a túrabuszokat leszámítva igazán nem érzek nagy különbséget a modernebb hazai és külföldi tömegközlekedési eszközök közt. Műszakilag meg nincs mit tartani a hazaitól, ezeket már legózzák: Iveco motor, német fékrendszer, Rába tengely stb. A lényeg, hogy legyen robusztus, így hosszútávon sokkal olcsóbb.

És igenis legyen hazai, a világ fővárosaiban is többnyire "valahogy" saját termékeik tömegközlekednek. Tartsuk mi is ennyire magunkat, hiába tud a külföldi cég többet visszaosztani a közbeszerzőnek... ebből elég volt.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.04. 12:54:04

@Herr SturmLiberator:

Hát legyen. Ezzel csak egyetérteni tudok. Viszont, ha már legózás, a dolognak akkor lenne igazán értelme, ha párhuzamosan elindulna a fődarabok gyártása is, motor, váltó, fékrendszer, futómű. Amire párhuzamosan épülhetne teherautógyártás is, mert a buszokkal analóg módon az sincs előírva, hogy kizárólag külföldi teherautókkal szabad fuvarozni.
Persze ezek mindegyike óriási beruházásigényű ipari üzemeket feltételez, mégsem gondolom, hogy egy ország stratégiai szempontból nélkülözheti az effajta kapacitást. Másrészt pedig az ipari kultúrát nagyon fejleszti, és hatalmas beszállítói bázist foglalkoztat.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.05.04. 14:05:36

@Elpet:

Nos, manapság a gépjárműipar hasonlít a számítástechnikára: van 4-5 cég, ami váltót, féket stb gyárt és mindenki ezeket variálja. Peugeot-ban is bosch fékszervót találsz. Ma már irdatlan az árverseny és drága a fejlesztés, nehéz lenne egymagunkban kihozni ezeket a főkomponenseket (max licenszben utánagyártani, továbbfejleszteni házilag). Futóműrészeket szerencsére a mai napig sikerrel gyártunk (Rába). Azaz a mérnöki és gazdasági bravúr szerény lehetőségeink közt az adott főkomponensek minél hatékonyabb, célorientáltabb szerves egésszé kovácsolása. Ezek az import főkomponensek amúgy a magyar buszok nemzetközi piacképességét erősítik: az ismert iveco, ZF motort és váltót szinte bárhol tudják javítani, cserélni, ezek úgyis kopó alkatrészek, könnyű szerviz és alkatrészhálózatot biztosítani.

Teherautókat buszokkal kompatibilis alkatrészek segítségével gyártani valóban nem hülyeség, de itt ismét állami felhasználás (honvédség, katasztrófavédelem, állami útépítő stb.) lenne a fő csapásirány, hisz a privátszférában nagy divat a külföldi olcsó használt import, ez sokáig nem is fog változni.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.04. 22:41:30

@Herr SturmLiberator:

Igen, azt sejtem, meg tudom is, hogy a fődarabok gyártói iszonyatos technológiai, szervezési, minőségbiztosítási alapokat gründoltak össze, és ezt a semmiből nagyon nehéz fölfejleszteni. De hát mérnökfejjel elkap a hév könnyen, hogy ilyen üzemeket szeretnék látni. És az a helyzet, hogy a license-ben történő gyártást át kéne gondolni, mert elég nyomasztó, hogy nincs magyar gyár, amely dízelmotort vagy sebességváltót gyártana. A globalizációt, a komparatív előnyöket ki kell használni, de ez bizony stratégia is, akár a mezőgazdaság.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.05.05. 09:12:39

@Elpet: aláírva. Ha a győri Audi üzemben magyar kezek raknak össze kifinomult turbómotorokat és már a R&D részleg is idefelé szerveződik, akkor nem ártana egy minél univerzálisabb dízel+váltó hazai gyártása is. A második VH előtt és után is külföldi licenszek (MAN, AFi, Steyr) magyarosítása volt a sikerrecept, ez most is járható út lenne. Asszem kerekítek ebből egy posztot a héten.

karaulu 2010.05.18. 12:07:49

Nagyon érdekes a cikk.

Mint a mérnöki területen járatlan ember felteszem a kérdést, hogy vajon a hazai szakmunkásgárda és mérnöktársadalom hányadrésze van felkészülve a legmodernebb gépek, technológiák használatára. Sajnos azt lehet hallani, hogy az ipar fejlődésének legnagyobb gátja ma már a szakképzett munkaerő hiánya. Oly mértékben csökken a megfelelő színvonalú utánpótlás mennyisége és minősége, illetve oly mértékű a mérnökök és szakmunkások elvándorlása, hogy lassan nincs kikre építeni a hazai ipart.

Egy debreceni példa: A texas-i székhelyű, debreceni gyáregységgel rendelkező National Instruments cég fontolóra vette, hogy Debrecenbe telepítse kutatóbázisát, de az itteni vezető nem merte vállalni, hogy toborozzon ehhez a feladathoz megfelelő mennyiségű és képzettségű mérnököt - úgy tudom, kb. 150 főről lett volna szó. Pedig micsoda lehetőség lett volna ez a város számára.

Másik példa: egy kisebb pécsi cég, amely mikroszkópokhoz gyárt kiegészítő berendezéseket, azért nem tudja bővíteni kapacitását, mert nem talál megfelelő képzettségű és képességű technikusokat.

Saját németországi tapasztalatom, hogy a szakmunkásokat igen magas színvonalon képzik. Egy kutatóintézetben dolgoztam, és néha kellett ezt-azt csináltatni a műhelyben. A mechanikai műhelyben CNC gépekkel gyártanak prototípusokat kísérleti berendezésekhez. Itt a tanoncok tapasztalt mesterek mellett dolgoznak 3 évig, ez az ún. Lehre. Úgy tudom, hogy a szakmunkások gyakorlati képzése nálunk igen gyenge az iskolában. Olyan példát is ismerek, hogy a maszek asztalosmester pénzt kért a tanonctól, hogy az mellette ingyen dolgozhasson.

Nekem az az érzésem, hogy a képzéstől kell újrakezdeni az ipar megalapozását. És a a kiképzett embereket meg is kell tartani az országban.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.20. 20:39:45

@karaulu:

A két dolog, a megfelelő képzés és a termelési háttér együtt mozog. Egyrészt a képzés is befektetés, mert pénzbe kerül mindenféle soron, az állam, a szülők, az egyén részéről, másrészt pedig egy szakmát, ahogy a Lehre intézményén is bemutattad, igazából hatékonyan a gyakorlati oktatással kiegészítve lehet elsajátítani.
Már eleve egy szakmát megtanítani is csak olyan ember tud, aki nem csak elméletben ismeri azt. Ezen túl pedig konkrét feladatokon keresztül lehet mindent a legjobban megtanulni. Ezért katasztrofális az ipari hagyományok megyszakadása. Ha nincs korszerű üzem és benne felkészült mesterek, a szakma elsajátítása nagyon nehéz vagy épp lehetetlen. A huszonnegyedik órában vagyunk. E téren is.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.06.09. 08:35:41

@Elpet: Igen-igen, figyelemmel kísérem és épül be a lassacskán összeálló cikkecskébe.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.03.01. 18:36:14

kedves bbjnick és elpet!
olvasván bbj levelét, egy dolgot nem értek. maga/te térdig gázoltatok az ateisták, liberálisok és egyéb pokollények szarában, küzdöttek vitézül a patással, most meg egy egyszeri kisiklás /nem tudom milyen súlyú dolog volt, nem vagyok keresztény, nem tudom megítélni, de gyakorló katolikusok az illető imposztorok is, okosak, és nem tudom elképzelni, hogy valami nagyon keményet mondtak volna/ egy szeplőnyi excrementum okán sátánista, blaszfém, istengyalázó borzalomnak láttatjátok a jósdát. nem aránytalan ez? nem akkor lenne indokolt, ha addig és azóta is az istengyalázás bűnében fetrengene az egész blog?
és ha valóban szörnyűség történt, hát bocsássanak meg a bűnösöknek, és jöjjenek vissza! nézzenek a szívükbe, nevessenek, és jöjjenek!

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2011.03.10. 06:49:55

@Ma chi è questo Joker?:

Lesz. 17-én publikálok egy gondolatsort a szakoktatás ügyében.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2011.03.10. 06:56:50

@Grift:

Nézze, egészen őszintén megmondom: elment a kedvem. Ezt a műfajt pedig rossz kedvvel nem lehet művelni.
Kedvem elszálltának oka pedig az, hogy úgy látom, sokkal kevesebb a közös premissza, mint eredetileg gondoltam. Hogy a jobboldali uraknak a klérussal szembeni ellenszenvük kifejtésére történetesen pont azok az érvek akadnak a kezük ügyébe, amelyeket öreg kommunista pártaktivistáktól meg részeg voltaireiánus orvosoktól hallottam eddig, az eléggé elkedvetlenített.
Fogok írni, kicsit összeszedem majd a gondolataimat, de elsősorban ide. Szívesen látom, ha megtisztel figyelmével.
süti beállítások módosítása