HTML

Nyárspolgár

Korábbi tevékenységem során többen megjegyezték, hogy nyársatnyelt vagyok. Egy barátom említette azt az elméleti megfontolást, hogy az egyenes gerinc is hasonlóképpen hat, mint a lenyelt nyárs. Kísérletet teszünk arra, hogy ezen megoldás felé közelítsük életünket - és ennek gondolati vetületét egy blogfelületen is megjelenítsük.

Friss topikok

  • Elpet: @Herr SturmLikudnik: Uram, ezek a viták ma nem valós dolgokról szólnak. Nem valós a kormány tevé... (2012.12.31. 16:59) Szakoktatás
  • Elpet: @Ma chi è questo Joker?: Az az igazság, hogy nem néztem végig az előadást és a sajtóbeli kivonat... (2011.07.27. 18:59) Nyugatra nézve III.
  • Téglagyári Megálló: @tölgy: Annak idején azt gondoltam, hogy csak a hazai helyzet súlyos, aztán találkoztam a phdcom... (2011.03.23. 12:51) Hogyan tegyük tönkre egyetemi karrierünket?
  • Elpet: @Grift: Nézze, egészen őszintén megmondom: elment a kedvem. Ezt a műfajt pedig rossz kedvvel nem... (2011.03.10. 06:56) Feltalálók és befektetők
  • bbjnick: 1. Istengyermek, kit irgalmad Közénk lehozott, Angyaloknak énekével N... (2010.12.25. 05:16) Gloria

Linkblog

2009.10.07. 22:30 Elpet

Mercedes 300 Adenauer

A háború és újraegyesítés közti Bundesrepublik eredményei méltán váltják ki a művelt és művelődő világ bámulatát. Ennek a kornak volt egy jelensége a Mercedes-Benz autógyártásának hihetlen színvonalú felfutása, melynek alapján a márka Európa- és világszerte fogalommá vált, amely hírnevet aligha lehet az ázsiai tömegtermelés olcsóságával ellensúlyozni. A mostani válság során sem hallottam, hogy a Mercedes-Benz üzemeket kényszerült volna bezárni, valószínűleg most is stabilan tartja piaci pozícióit. Nos, a Mercedes egy típusa már bizonyosan bevonult a világtörténelembe. Mielőtt nyúlfarknyi kis sorozatom végén levonnám a végső következtetéseket, pihentetőül nézzünk egy pár fotót erről a gyönyörű autóról.



 

Az `50-es években gyártott 300-as Mercedesnek "Adenauer" volt a nickneve, mivel a kancellár gyakorlatilag mindenhová ezzel az autóval járt. A Mercedes új, 300-as modelljét 1951 áprilisában mutatták be Frankfurtban. A kancellár, miután megtekintette a bemutatót, hivatala útján megrendelt egyet hivatalos autó céljára. Nem sokkal később, 1951 decemberében megérkezett az autó, melynek extrái között a vezető- és utastér közti kézi mozgatású elválasztóüveg, szélvédőmosó, autórádió, rádiótelefon és dupla pótkerék szerepeltek. Ára 20.000,- DM volt. Összehasonlításképpen egy Volkswagen 1200 "Export" modell ára 5.400,- DM, egy Opel Kapitän ára 9.600,-DM volt, az átlagkereset akkoriban havi 350,-DM körül alakult az NSZK-ban.



 A kancellár hivatalos útjain ettől kezdve ezt az autót használta, és a köznyelv a típust csakhamar összekapcsolta Adenauer nevével.  Még 1955-ös moszkvai útjára is magával vitte, akárcsak vasúti szalonkocsiját, amely a tárgyalások idején területen kívüli diplomáciai helyiségnek számított. Ma az autó és a szalonkocsi egyaránt a bonni "Haus der Geschichte" múzeumban látható.

És még néhány kép tisztelt olvasóimnak. Lássuk a háború utáni német ipar egyik első csúcstermékét.


 

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nyarspolgar.blog.hu/api/trackback/id/tr71435314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bz249 2009.10.08. 20:46:06

Hmm német technika? Elpet mester most azonnal határolódjon el a poszt szerzőjétől mielőtt náculással vádolják meg. :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.08. 21:11:02

@bz249:
Hol volt már akkor a nácizmus? A németek praktikus emberek, gyorsan túlléptek a múlton, és szavamra, teljesen igazuk volt. Aki sikeres lett, az mind praktikus volt. Gondoljon csak Wernher von Braun Egyesült Államokbeli karrierjére. Von Braun is praktikus volt, az USA is praktikus volt, és milyen jól jöttek ki belőle mind.

bz249 2009.10.08. 21:43:40

@Elpet: nem minden rakétatudósok volt ilyen sikeres, néhányan kommunisták lettek... (amúgy érdekes játék volt az amerikai, orosz és kisebb részben a brit és francia listás emberek tevékenysége).

Amúgy kíváncsi leszek, hogy az újjáéledni látszó német nemzeti érzés hova fut ki. Westerwelle: "dass man hier in Deutschland deutsch spricht." interjúja mindenesetre tetszett. :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.08. 21:54:11

@bz249:

A bevándorlókkal kapcsolatos kérdésekre gondol? Szerintem az egykor sokat hallott "vendégmunkás" szó nagyon korrektül fejezi ki a helyes hozzáállást. Ez persze az én véleményem, ezt a németeknek kell tudni. Mindenesetre, ha Magyarországon lenne ilyen jelenség, én valami ilyesmit tartanék jónak.

bz249 2009.10.08. 22:01:19

@Elpet: nem... hanem, hogy el merik-e vállalni azt a szerepet, amit Európa legerősebb gazdaságának fel kell vállalni a XXI. században. Személy szerint örülnék egy német-francia szövetség által vezetett (lehet mindenféléket gondolni, de a természetes vezető szerep ezt a két országot illeti) erős Európának, amelyik a világpolitikában is meghatározó szerepet kíván játszani. Ez viszont nem megy nemzeti önbecsülés nélkül, a franciákban ez régóta benne van és a németek is mintha kezdenék felfedezni.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.08. 22:22:39

@bz249: Hűha, ez valóban izgalmas kérdés. És érzékeny. Különösen, ha a katonai szerepvállalást is ennek részeként tekintjük. Amúgy a vezető szerep kérdésében teljesen egyetértek. Mindennek feltétele azonban, hogy a `68-as baloldaltól megszabaduljunk az EU-ban - és itthon is persze. Ideje lenne nyugdíjba menniük, kalte Kaffe. Távoztuk után talán elkezdődhet végre a normális polgári élet Európában.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.10.10. 21:37:38

@bz249:

"Amúgy kíváncsi leszek, hogy az újjáéledni látszó német nemzeti érzés hova fut ki."

Saját érdekeik nyílt érvényesítésébe. Ez pedig a megroggyant angolszász szekér húzása helyett fokozott keleti (benne orosz) orientáció lesz . Túl nagy piac és túl sok igényelt erőforrás.

bz249 2009.10.11. 21:33:28

@Herr SturmLiberator: Németország inkább Kínából él (autó, bányagép, erőmű... gyakorlatilag minden ami sok tapasztalatot igényel), ja meg fegyver, annak aki megfizeti ;)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.12. 21:55:35

@Herr SturmLiberator:
@bz249:

Én úgy látom, hogy az üzlet üzlet, és a politika kevéssé befolyásolja. Nem hiszem például, hogy a kínai rendszer iránt érzett szimpátia indokolja a velük való kereskedelmet, legyen szó bármelyik partnerükről.Üzletet akkor kötnek valakivel, ha érdemes, és ha érdemes, akkor kötnek is. Én ezt az orosz nyitás dolgot amúgy sem értem. Vannak olyan elképzelések, melyek szerint az Oroszországba irányuló gabona- és léalma-szállítások fogják megoldani hazánk gazdasági problémáit. A végre meglelt kulcs felett érzett örömben nem nagyon igyekeznek megmagyarázni, vajon miért fizetnének az oroszok a piaci árnál többet ezekért. Olyan dolgokról van ugyanis szó, amelyeket nemcsak mi termelünk, és amelyek világpiaci áruk. Nem hiszem, hogy jelenleg akár magyar, akár orosz részről adminisztratív korlátok korlátoznák az üzletelést, és aligha vannak Németország esetében is ilyen akadályok.

bz249 2009.10.12. 22:17:13

@Elpet: na igen ez egy fontos különbség, hogy a németek U-212 típusú tengeralattjárót adnak el Pakisztánnak és a korszerű bányatechnikát Kínának. Jellemzően olyan terméket, amit nem lehet vagy nem érdemes nem-németektől beszerezni. A léalma nem pont ilyen.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.12. 22:54:03

@bz249:

És el is jutottunk oda, hogy kellene jó magyar termék, amit annyiért adunk, amennyiért mi akarjuk. Szeretném, ha a magyar becsvágy és büszkeség egyszer valami ilyesmi törekvésben csúcsosodna ki.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.10.14. 22:28:27

@Elpet: Bezony. Csakhogy amint egy magyar cég, vállalkozó csinál valami világpiacképeset, 1-2 éven belül jön egy témában érintett multi és impozáns összegért kivásárolja. Onnantól már másé a kamara haszna.

@bz249: a Zorosz a Dájcsnak azért kell, mert a Kínában elsózandó (pölö mercikhez) az alapanyag és előállítási energiára való jóval olcsóbb Moszkvától, mint Nyugatról, vagy Közel-Keletről behajózva. Olcsóbb termelés = nagyobb profit, avagy sokszor csak talpon maradáshoz szükséges versenyelőny. Emiatt odamondanak a medvének ha megint 9mm-el tesznek pontok kellemetlen politikai erők karrierjére, de pár napra rá pezsgővel koccintanak az újabb zilliárdos bizniszre.
Ahogy nyársúr mondta: az üzlet az üzlet. De a magyar külpolitikába ezt nekünk is át kéne ültetni ilyen-olyan ideológiák menténi örökhaverságok helyett (ezt úgyse veszik rajtunk kívül komolyan).

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.16. 21:33:46

@Herr SturmLiberator:

Az a baj, hogy az ötlet önmagában kevés. Mi magyarok borzasztóan büszkék vagyunk arra, hogy mi minden új dolog jut az eszünkbe, meglepően új megoldások születnek a fejünkben. Csak az a baj, hogy ez önmagában még nem kreativitás. Technológiát, előállító kapacitást kell mögé tenni, szervezést, marketinget, kereskedelmi hálózatot, és nekünk ezekből gyakorlatilag semmi nincs. Áll szegény magyar a puszta közepén, kezében a találmányával, és egy idő után örül, ha valaki ad egy marék tökmagot érte. Megfigyeltem az ilyen ötletek életútját. Először mindenkinek tetszik, dicsérőleg vállonveregetik az ötletgazdát, aztán mindenki keble dagad a büszkeségtől, hogy milyen nagy dolgokra vagyunk mi képesek. Aztán amikor pénzt, időt, fáradságot kellene szánni a dolog felfuttatására, bejáratására, akkor valahogy mindenkinek lelohad a lelkesedése. Csináljuk azt, amit eddig; mondván, az új dolgokkal csak a baj van.
A másik nagy gond, hogy ötleteink egy jelentős része arra irányul: miként lehetne a modern technológia megvásárlását elkerülni. Óriási energiáink mennek el erre, és ez egy abszolút zsákutca.